Myyntilaskujen käsittelyprosessin yleiskuvaus
Merkurin myyntilaskutus kattaa myyntilaskujen kirjaamisen asiakkaille sekä myyntitilausten hallinnan.
Myyntilaskun kirjausprosessi
Myyntilaskun kirjaaminen voidaan aloittaa kahdella tavalla:
1. Myyntitilauksen kautta
- Kirjataan myyntitilaus, jota voidaan muokata tilausprosessin edetessä.
- Tilauksesta voidaan lähettää asiakkaalle tilausvahvistus ja lähete.
- Kun tilaus on valmis, se päätetään myyntilaskuksi ja lähetetään asiakkaalle.
2. Suoraan myyntilaskuna
- Kirjataan myyntilasku ilman tilausta.
- Lasku voidaan tallentaa keskeneräiseksi ja jatkaa myöhemmin.
- Kun lasku on valmis, se lähetetään asiakkaalle.

Laskun lähetystavat
Myyntilaskuja voidaan lähettää Merkurista useilla tavoilla:
- Paperilaskuna
- Sähköpostilaskuna
- Verkkolaskuna
- Suoraan asiakkaalle
- Ropon tulostuspalvelun kautta (Ropo lähettää laskun paperisena)
Myyntilaskun kirjausnäkymät
Kirjausprosessi koostuu kolmesta päävaiheesta, jotka toimivat sekä tietokoneella että mobiililaitteella:
1. Uusi tilaus / Uusi lasku – uuden myyntitapahtuman aloitusnäkymä
2. Laskunäkymä – tilauksen ja laskun tietojen kirjaaminen
3. Laskun lähetys – laskun esikatselu ja lähetys
Hakutoiminnot
Myyntilaskutuksessa on käytettävissä kaksi hakutoimintoa:
- Avoimet tapahtumat → näyttää kaikki keskeneräiset tilaukset ja avoimet laskut ryhmiteltynä tilan mukaan
- Haku → perinteinen haku, jolla voit etsiä tapahtumia eri hakuehdoilla