1. Uusi tilaus / Uusi lasku
Valitse Myynnit - Uusi tilaus tai Myynnit - Uusi lasku

Myyntitapahtuman kirjausprosessi koostuu kolmesta päävaiheesta:
1. Uusi tilaus / Uusi lasku – uuden myyntitapahtuman aloitusnäkymä
2. Laskunäkymä – tilauksen ja laskun tietojen kirjaaminen
3. Tilauksen päättäminen laskuksi / Laskun lähetys – laskun esikatselu ja lähetys
1. Uusi tilaus / Uusi lasku
Valiste Uusi tilaus / Uusi lasku-näkymässä laskulle asiakastiedot ja kohdista lasku tarvittaessa laskentakohteisiin.
Valitse asiakas, jolle lasku lähetetään
- Valitse asiakas asiakasrekisteristä
- Kirjoita asiakkaan nimen osa Toimitusasiakas-kenttään
→ Järjestelmä ehdottaa asiakasrekisteristä löytyviä asiakkaita, joista voit valita oikean.
- Vaihtoehtoisesti voit hakea asiakasta kirjoittamalla asiakasnumeron ja painamalla Enter.
→ Järjestelmä hakee asiakasnumeron perusteella sopivan asiakkaan.
- Lisää uusi asiakas tarvittaessa
Jos asiakasta ei löydy rekisteristä, valitse UUSI ASIAKAS.
- Kirjoita asiakkaan y-tunnus Y-tunnus-kenttään ja paina HAE YRITYSTIEDOT
→ asiakkaan tiedot haetaan PRH:sta.
- Valitse, mikä osoitetieto tallennetaan asiakaskortille yhteystiedoksi.
- Tallenna

Lisää erillinen laskutusasiakas (tarvittaessa)
Jos toimitus- ja laskutusosoitteet eroavat toisistaan, voit valita laskulle erillisen laskutusasiakkaan.
Kohdista lasku (tarvittaessa)
- Valitse laskentakohteet, jos nämä ovat käytössä.
Jatka myyntitapahtuman kirjaamiseen
Paina JATKA siirtyäksesi myyntitapahtuman kirjausnäkymään.