Kuluttajan E-lasku- ja suoramaksu-sopimuksen tekeminen
Julkaisupäivä 22.11.2022
Kuluttajan E-lasku ja Suoramaksu vaativat aina laskun saajalta linjan aktivointia pankin kanssa.
Suoramaksu otetaan käyttöön asiakkaan toimesta, ottamalla yhteyttä suoraan omaan pankkiin esim. pankkikonttorissa. Joissain tapauksissa pankit saattavat hyväksyä suoramaksupalvelun käyttöönottoilmoituksen myös laskuttajan toimesta.
Asiakas ilmoittaa pankilleen haluavansa suoramaksusopimuksen tietyn laskuttajan kanssa. Suoramaksusopimuksen tekoa varten on oltava tiedossa yksilöivä Asiakasnumero, joka Maestroa käytettäessä on K + asiakasnumero (esim. K1234). Viimeisimmässä laskussa on yleensä kaikki sopimusta varten tarvittavat tiedot.
Asiakkaan pankki välittää Maestroon asiakkaan puolesta vastaanottoilmoituksen, joka sisältää vastaanotto-osoitteen suoramaksatusta varten.
Suoramaksusta välitetään asiakkaalle paperikirje ja asiakkaan pankille sähköinen sanoma laskun automaattista maksua varten.
Kuluttajan E-Laskutuksen laskun saaja voi itse ottaa käyttöön verkkopankissaan. Polku E-laskusopimuksen tekemiseen riippu pankista. E-laskusopimuksen voi usein tehdä myös paperilaskun maksun yhteydessä. Yksilöivä Asiakasnumero Maestroa käytettäessä on K + asiakasnumero (esim. K1234).
Esimerkki OmaSp pankin E-laskusopimuksen tekemisestä:


