Siirry sisältöön
Suomi
  • Ehdotuksia ei ole, koska hakukenttä on tyhjä.

Asiakaskortti

Asiakaskortti -käyttö ja sisältö


Asiakaskortti on keskeinen näkymä asiakkaan tietojen hallintaan. Se koostuu neljästä pääosasta:
1. Perustiedot
Yrityksen ja asiakkaan perustiedot, kuten nimi, Y-tunnus, asiakastyyppi, asiakasluokka, emoyhtiö sekä yhteystiedot. Lisäksi mukana ovat luokittelut, yhteyshenkilöt, tapahtumatiedot ja taloustiedot.
2. Markkinointitiedot
Asiakkaan markkinointiin liittyvät tiedot ja asetukset, kuten liikevaihto, henkilöstömäärä, asiakasluokka, markkinointiluvat, osoitteenluovutus sekä manuaalisesti ylläpidettävä ABC-luokka.
3. Myyntitiedot
Myyntitapahtumat ja raportointitiedot (esim. liikevaihto, keskihinta, katteet, tapahtumien määrä). Lisäksi laskutukseen liittyvät asetukset, kuten valuutta, toimituskulut, maksuehdot, laskutustapa, laskutuskieli, luottoraja, toimitusehto ja muut laskutuksen yksityiskohdat.
4. Tapahtumat ja dokumentit
Asiakkaaseen liittyvät tapahtumat ja dokumentit, jotka on tallennettu järjestelmään.

Työkalupainikkeet
Paluunuoli ← Palaa edelliseen näkymään.
UUSI Aloittaa uuden asiakkaan tai myyntilaskun kirjaamisen.
MUOKKAA Avaa asiakaskortin muokkaustilaan (oletuksena kortti avautuu lukutilassa).
LINKITÄ OMALLE ETUSIVULLE Lisää asiakaskortin avauslinkin etusivulle. Linkin näkyminen edellyttää, että etusivulle on lisätty Linkit näkyviin. (Katso ohje etusivun linkkien lisäämiseen: [Linkki etusivun ohjeisiin])
POISTA Siirtää asiakkaan luokkaan Passiiviasiakas → et voi valita asiakasta myyntilaskulle.
→ Voit muuttaa asiakkaan takaisin aktiiviseksi Aktivoi-toiminnolla.
HAKUUN Siirtyminen asiakkaiden hakunäkymään
Nuolipainikkeet <> Siirtyminen edelliseen tai seuraavaan asiakkaaseen.

Asiakaskortin osat ja niiden sisältö



1. Perustiedot -välilehti

Asiakastiedot
Perustiedot  
Yritysnimi Yritysasiakkaalla (pakollinen)
Etunimi ja Sukunimi Henkilöasiakkalla (pakollinen)
Y-tunnus Yritysasiakkailla: asiakkaan asetuksissa voidaan estää samalla y-tunnuksella olevien asiakkaiden tallentamisen
Asiakastyyppi Yritysasiakas / henkilöasiakas . Valitaan asiakkaan luonnin yhteydessä, oletustyyppi määritellään asiakkaan asetuksissa
Asiakasluokka Normaali / Avainasiakas / Passiiviasiakas / Osoiterekisteri / Prospekti / Ei valintaa 
Emoyhtiö  
Yhteystiedot Osoite- ja yhteystiedot

 

Laskutustiedot
Laskutusosoite Tarvittaessa erilliset tiedot
Laskutustapa Tuloste / Tulostuspalvelu / Verkkolasku / Sähköposti / Ei valintaa
Laskutussähköposti Sähköpostilaskuille
Välittäjä Verkkolaskuille
Verkkolaskuosoite  Verkkolaskuille
Laskutusasiakas Tarvittaessa 

 

Yleiset tiedot: nämä näkyvät kaikilla asiakaskortin eri välilehdillä
Asiakasluokittelut Mahdolliset tulos- ja aputulospaikat
Yhteyshenkilöt Asiakaskortille lisätyt yhteyshenkilöt
Tapahtumat Asiakaskortin perustamis- ja muokkauspäivämäärät
Taloustiedot Avoin myyntireskontrasaldo ja avoin myyntitilaussaldo


 

2. Markkinointitiedot -välilehti

Markkinointitiedot
Markkinointitiedot Asiakkaan arvioitu tai ilmoitettu vuosittainen liikevaihto, henkilöstämäärä ja  markkinointiin liittyviä tietoja.


 

3. Myyntitiedot-välilehti

Tapahtumat
Myyntitapahtumat ja KPI-luvut Liikevaihto, keskihinta, katteet, tapahtumien määrä (yhteenveto Merkuriin kirjatuista myyntilaskuista)
Myyntitapahtumat näytetään kirjauspäivän mukaisessa järjestyksessä

 

Laskutustiedot
Laskutusasetukset Asiakkaan laskutukseen liittyviä tietoja ja asetuksia
Maksuehto (päivää) Asiakkaan oletusmaksuehto. Jos ei määritelty, käytetään myyntien asetuksien oletusta
Kassa-ale-ehdotus (päivää) Asiakkaan kassa-alennuspäivä
Oletusmyyntihinta Asiakkaan oletushinta, jota tuotekortilta käytetään: Ostohinta, Suositushinta, Ei valintaa
Kassa-alennusprosentti Asiakkaan kassa-alennusprosentti
Verollisuus Asiakaskohtainen oletusverollisuus. Jos ei määritelty, oletuksena Kotimaan verolliset myynnit 
Laskutuskieli Asiakkaan oletuslaskutuskieli. Jos ei määritelty, oletuksena suomi
Perusalennusprosentti Asiakkaan perusalennus. Myyntitapahtumalle lasketaan automaattisesti tämän mukainen alennus.
Asiakkaan lisätiedot Asiakaskohtaisia sisäisiä muistiinpanoja.


 

4. Tapahtumat ja dokumentit -välilehti
Tässä näkymässä voit hallita asiakkaaseen liittyviä tapahtumia ja niihin liitettyjä dokumentteja.

Uuden tapahtuman lisääminen
1. Valitse UUUSI TAPAHTUMA
2. Täytä tapahtuman tiedot seuraavasti:

UUSI TAPAHTUMA
Otsikko Anna tapahtumalle tai dokumentille kuvaava nimi. (pakollinen)
Kuvaus Lisää tarvittaessa lisätietoa tapahtumasta tai dokumentista.
Arvo Tapahtumaa kuvaava lukuarvo, jota voidaan hyödyntää haussa.
Päivämäärä Tapahtuman ajankohta, jota voidaan käyttää hakuehtona.
Dokumentit Liitä tapahtumaan dokumentti. Suurin sallittu yhteiskoko on 10,00 Mt.

3. Kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty, valitse Tallenna. Tapahtuma ilmestyy asiakaskortin Tapahtumat-näkymään.
 

Tapahtumien suodattaminen
Voit suodattaa asiakkaan tapahtumia seuraavilla tavoilla:
- Tekstirajaus: Kirjoita osa tapahtuman otsikossa esiintyvästä sanasta.
- Tagit: Valitse yksi tai useampi avainsana suodattaaksesi tapahtumia.

Tapahtuman työkalupainikkeet ja niiden toiminnot
Paluunuoli Siirtyminen takaisin edelliseen näkymään.
TALLENNA Tallentaa tapahtuman nykyisessä tilassa. Käytä tätä, kun olet tehnyt muutoksia tapahtumaan.
MUOKKAA Kun tapahtuma avataan esimerkiksi hakunäkymästä, se avautuu oletuksena lukutilassa. Jos haluat tehdä muutoksia, valitse Muokkaa.
PERUUTA Kumoa tehdyt muutokset ennen tallentamista. Palauttaa tapahtuman siihen tilaan, jossa se oli ennen muokkausta.
POISTA Poistaa tapahtuman ja sille liitetyn dokumentin kokonaan. Toiminto vaatii vahvistuksen ennen poistamista.

Takaisin alkuun